Vetexbart: het jaar 2015 in cijfertjes

Het is bijna tijd om 2015 achter ons te laten en het nieuwe jaar – eentje met veel leuke vooruitzichten – welkom te heten. Net zoals vorig jaar maak ik rond de laatste dagen van december graag een kort overzichtsartikel met wat cijfermateriaal en grafiekjes over mijn reisblog. Zo schreef ik dit jaar 177 artikelen (ongeveer 3 per week) en kreeg ik iets meer dan 550 reacties op de verschillende posts. Dat mag met zo’n 3,2 per blogje zeker wat aandikken in 2016!

Dit overzichtje is er niet om groots uit te pakken en te pronken over bezoekersaantallen, euro’s of gekregen producten maar vooral om de beginnende mede-bloggers onder ons een blik te geven van wat mogelijk en wat niet mogelijk is (en op welke termijn). Toen ik met mijn blog begon enkele jaren geleden had ik veel aan lijstjes als deze omdat ik helemaal niet wist wat ik mocht verwachten. Zo kon ik makkelijker mijn doelen bijstellen. Interesseren de cijfers van je blog je niet, lees dan zeker niet verder 🙂

Denk er ook aan dat de cijfers van je blog vaak samengaan met de niche waarover je schrijft. Zo zal iemand die voor een groot deel schrijft over een miljoenenstad als NYC waarschijnlijk meer bezoekers aanspreken dan een blog die alleen gaat over Bommerskonten of Mook en Middelaar. Maar die laatste blogs zijn misschien wel nuttiger omdat er verder niet veel info over te vinden is op het web.

Bezoekers

Unieke bezoekers

gemiddeld 2014: 6.698/maand  – gemiddeld 2015: 13.061/maand

Ik mag binnenkort 2015 afsluiten met ongeveer een verdubbeling van het aantal bezoekers als ik het vergelijk met het jaar ervoor. Die sterke stijging kwam er in de zomermaanden juli en augustus. Tijdens die maanden had ik twee leuke reeksen op het programma staan. Zowel mijn trip door Wallonië als de #hostelhoppen blogs werden zeer veel gelezen, veel bezoekers leerden Vetexbart daardoor kennen en keerden achteraf regelmatig terug naar de blog.

Unieke bezoekers van 1 januari 2015 t/m 21 december 2015
Unieke bezoekers van 1 januari 2015 t/m 21 december 2015

Pageviews

2014: 213.840  – gemiddeld 2015: 485.869

Nationaliteit

  1. 52% Belg
  2. 21% Nederland
  3. 16% USA
  4. 11% Andere

Leeftijd

  1. Tussen 25 en 34 jaar: 44%
  2. Tussen 35 en 44 jaar: 18%
  3. Tussen 45 en 54 jaar: 15%
  4. Tussen 18 en 24 jaar: 14%
  5. Andere: 9%

Social media

Twitter

Ook op de verschillende social media platformen namen de bezoekersaantalen toe. Zo blijft voor mij Twitter nog steeds het belangrijkste kanaal met 1334 volgers (+68%) en de meeste verwijzingen. 21 procent van de bezoekers op de blog komt daar terecht via een link op Twitter.

Zo'n 6 op 10 volgers op Twitter is man.
Zo’n 6 op 10 volgers op Twitter is man.

Facebook

Helemaal tevreden ben ik niet over mijn fanpagina op Facebook. Ook al stegen de ‘fans’ van 512 tot 815 op een jaartje tijd, toch is er te weinig interactie met en door de Facebookers. De bezoekers die via dit kanaal op mijn blog terechtkomen blijven niet lang hangen (1 min 32 sec) en klikken maar door naar gemiddeld 1,7 pagina’s. Bij Twitter is dit net geen drie minuten en half terwijl zij 2,6 pagina’s bekijken.

facebook
Slechts 1 op 4 facebookfans zijn vrouwen! Strange :-/

Andere

Sinds enkele maanden ben ik begonnen met het posten van updates via Instagram waar ik zonet de kaap van 500 volgers heb bereikt. Op Snapchat (ID: vetexbart.be) ben ik de eerste stappen aan het zetten met 200 volgers, maar tot nu toe heb ik het nog niet ingezet tijdens één van mijn reizen. Verder haal ik ook verwijzingen via Blogsociety, Pinterest en Bloglovin’.

Inkomsten

Mijn wekelijkse uitbarstingen in de plaatselijke kroeg kan ik er misschien voor een stuk mee betalen, maar rijk worden met bloggen dat zit er momenteel nog niet in. En dat is helemaal ook niet erg. Je kan je blog vol advertenties, gesponsorde artikelen en affiliate links plaatsen zodat niemand zich nog in de content interesseert natuurlijk, maar dan ben ik er wel van overtuigd dat de cijfertjes niet blijven stijgen.

googleadsensGoogle Adsense

Af en toe plaats ik een kleine Google advertentie op de homepagina. De opbrengsten daarvan zijn alles behalve een vetpot (73,15 euro in 2015).

Afilliate programma’s

Op mijn blog verwijs ik in sommige gevallen naar de websites van hotelketens, luchtvaartmaatschappijen en andere reisgerelateerde zaken. Als mijn bezoekers achteraf één van die goederen of diensten effectief boeken krijg ik daar als blogger een bepaald percentage van. Dit alles was in 2015  goed voor zo’n 490 euro. En daar zat Booking.com trouwens voor een groot stuk tussen.

Andere

Verder kreeg ik de kans om zelf een aantal reisgerelateerde producten en diensten uit te testen en er achteraf een beoordeling van op mijn blog te plaatsen. Ik ga enkel in op de voorstellen waar ik zelf achtersta en die bij mijn blog passen. Van de 26 voorstellen die ik kreeg in 2015 ging ik ‘slechts’ met 8 bedrijven in zee. Zo paste ik onder andere voor een nochtans financieel interessante samenwerking met de aanbieder van een levensverzekering, een dienst die maaltijden aan huis brengt, een merk van winterjassen en een gsm-provider. Reden: heeft helemaal niets met reizen te maken, en past dus niet bij de blog.

Hou er rekening mee dat je in België niet veel kan beginnen zonder taksen en belastingen te betalen op inkomsten. Ook op inkomsten uit het bloggen. Verder moet ik jaarlijks een bedrag neertellen voor mijn hosting! Weet ook dat bloggen een intensieve hobby is waar je heel wat tijd in steekt. Ik ben er wekelijks dan ook zo’n 10 uur mee zoet (content, social media, comments, mail, meetings, beurzen, …)

Populair

new york25

Dit waren de 10 populairste posts van 2015:

  1. Zoveel kostte onze roadtrip doorheen Zuidwest USA!
  2. 4 x op café in Antwerpen (met een marginaal sausje)
  3. 27 x 100% free stuff om te doen in New York City
  4. Een leuke dag in Valkenburg, dé kerststad van Nederland!
  5. Een citytrip naar New York City. Wat kost dat nu eigenlijk?
  6. Ook Leeuwenstad Braunschweig viert Kerst
  7. 18 weetjes voor je eerste bezoek aan NYC
  8. Mijn gids voor een bezoek aan New York City (met weinig dollars op zak)
  9. 20 foto’s van een meer dan geslaagd weekend in Luik
  10. Zo zag onze route eruit tijdens roadtrip doorheen zuidwest USA

De 10-populairste zoektermen tenslotte:

  1. blogs antwerpen
  2. restaurants in rotterdam
  3. wat kost citytrip new york
  4. blogs over brussel
  5. wat te doen op texel
  6. jeugdherbergen vlaanderen
  7. hotels in new york city
  8. bezienswaardigheden wallonie
  9. bezienswaardigheden utrecht
  10. hotels op texel

Ik hoor graag jullie opmerkingen. Hoe kan ik het beter doen of hoe pakken jullie het aan?


FOTO'S: De foto's die je vindt in deze blogpost zijn allemaal gemaakt met een eenvoudige systeemcamera, tenzij anders vermeld. Hier kan je hem kopen.



23 reacties

  • Hoeveel unieke bezoekers per dag heb je dan juist?

    • Hoi. Ik was vergeten aan te geven dat ik het aantal unieke bezoekers per maand had gebruikt in mijn post. Gemiddeld in 2015: 13.061/maand, dat zijn er dus zo’n 400 a 500 per dag. Groetjes, Bart!

  • Wauw super! 🙂 dat zijn cijfers waar ik momenteel alleen nog maar van kan dromen… Hoe lang ben je op dit moment bezig om dit te verwezenlijken? Ikzelf ben officieel nog maar een maand bezig maar twijfel heel sterk aan mezelf omdat er al zoveel goede blogs bestaan in die categorie.

    Ik vroeg me ook af bij die reviews van producten/diensten of al die bedrijven jou gecontacteerd hebben op eigen initiatief of ga je zelf ook op zoek naar leuke bedrijven om iets mee te doen?

    Heb je specifieke tips om meer likes/commentaren op posts te krijgen? 🙂 Buiten natuurlijk zorgen voor goede content! Dat lijkt me vanzelfsprekend!

    Groetjes,

    Silke van reisjemee

    • Hoi Silke,

      Bedankt voor je reactie. Laat je niet ontmoedigen want een maand is echt te kort om grote bezoekersaantallen te kennen. Ik blog nu zo’n 3,5 jaar maar slechts een kleine twee jaar echt full speed. Om je een voorbeeld te geven, de eerste maand nadat mijn blog online stond had ik amper een handvol bezoekers (zo’n 150 de eerste maand). Het kan dus wel degelijk verkeren 🙂 Concentreer je in het begin enkel en alleen op de content, de rest volgt vanzelf.

      Om op je andere vragen je antwoorden ga ik je één van de volgende uren een mailtje sturen! Groetjes, Bart

      • Super dankjewel 🙂 pffieeuw oké, dat is een hele opluchting te horen dat mijn bezoekersaantal op dit moment ‘normaal’ is. We blijven gaan! Groetjes Silke

  • Hey Bart, bedankt voor dit geweldige overzicht seg! Ik ben hier als beginnende blogger echt veel mee! En ik vind het ook gewoon heel leuk dat je zo’n eerlijk en mooi inzicht geeft in jouw blog én dat je zo’n sterke groei had dit jaar! Een verdubbeling in bezoekers/pageviews is een prachtige beloning voor al jouw harde werken denk ik 🙂 Doe zo verder, ik lees graag mee. 🙂

  • Fijn overzicht Bart! En een mooie groei heb je doorgemaakt afgelopen jaar 😉 hopelijk wordt mijn 2de jaar ook zo’n succes! Iets meer full speed zo te lezen 😉

  • Een goed en duidelijk overzicht in jouw blogcijfers Bart! Cijfers waar je trots op kunt zijn. Met mijn blog kom ik lang niet zover in de cijfers (en dat hoeft ook niet perse). Je hebt een duidelijk beeld van bezoekers van je blog waar in mijn Analytics nog veel vervuiling in de cijfertjes zitten. Hopelijk wordt 2016 weer een fantastisch blog jaar voor je!

    • Bedankt Matthijs. Ik heb ook wel last van de spammers in mijn Analytics maar ik heb ze zoveel mogelijk gefilterd en gebruik wel enkele plugins om dit tegen te gaan. Een leuk nieuw jaar gewenst trouwens! 🙂

  • Wauww Bart, wat een tof overzicht! Leuk om te zien dat je zo’n groei hebt meegemaakt. En best veel verdiend met affiliate. Ik heb nog een mooie groei door te gaan, als ik dit zo zie! En toch is dit wel m’n beste jaar. Ik zal eens ambitieuze doelen stellen voor volgend jaar. Mooie uitdaging! 🙂

    • Ik moet eerlijk toegeven dat de inkomsten van de affiliate voor een groot stuk te danken zijn aan vele boekingen van één bepaald verblijf waar blijkbaar veel mensen in geïnteresseerd waren en nog steeds zijn. Je bent alvast goed van start gegaan met je prachtige nieuwe layout. Nog veel succes gewenst Marcella.

  • Doet me goesting krijgen, Bart! Keep this sort of content comming! 🙂

  • Wow – en dat allemaal in 10 uur? Knap hoor! Ik ben toch minstens wel het dubbele en sommige weken het driedubbele kwijt. Wel tof dat je openbaarheid geeft over je cijfers. Fijne feestdagen!

    • Hoi Antonette! Die 10 uur is echt wel een gemiddelde. Uiteraard is het vaak het dubbele, maar hangt een beetje van mijn job en reisplannen af 🙂

  • Wauw joh mooie cijfers! Ook ik kan daar alleen nog maar van dromen 😉 Ben nu ongeveer 10 maanden aan het bloggen en nog lang niet op deze aantallen hoor. Nu doe ik er waarschijnlijk ook nog niet genoeg voor… en eigenlijk ben ik ook al zeer tevreden haha. Komt vanzelf! Op naar een nieuw succesvol jaar!

  • Wat een mooie groei zeg! En ik vind dat je toch behoorlijk wat verdient aan die affiliates en dergelijke hoor….! Doorgaan met je blog is volgens mij gewoon de key tot succes 🙂 Niet bij de pakken neer gaan zitten als het even wat minder gaat…

  • Wat een fijn en eerlijk overzicht. Ik ben erg onder de indruk van jouw bezoekersaantallen. Dat Facebook de minste interactie oplevert, herken ik. Om eerlijk te zijn vind ik het inmiddels het vervelendste medium om mee te werken. Behalve dan dat je berichten kunt inplannen, dat is een groot voordeel.
    Succes met je blog!

    • Bedankt voor het leuke berichtje Lena. Ik werk ook helemaal niet graag met Facebook, maar denk dat je moeilijk zonder kan ook. Het is een beetje een twijfelgeval 🙂 Beste wensen in het nieuwe jaar.

  • Wat superfijn om iemand anders zijn “cijfertjes” te mogen zien. 🙂 Dank je wel daarvoor, het is erg verhelderend als beginnende blogger. Wat heb jij een duidelijk beeld ook van je bezoekers en de aantallen. Ik ben nog maar een paar maanden bezig en heb nog eigenlijk helemaal geen beeld, ben vooralsnog ook veel bezig de spam uit de gegevens te filteren. Dat 2016 maar weer een mooi jaar wordt voor jou en je blog, wie weet met een nieuwe verdubbeling 🙂

Reageer mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *