Column: “sorry, no taximeter”

img_20180907_1121402988346611482832664.jpg
SHARE

Je moet het eens proberen op vakantie. Doe extra je best om er uit te zien als een toerist. Getooid in een I LOVE BENIDORM-marcelleke, zonneklepje op je hoofd en sletsen aan de voeten. Je Palaroid-fototoestel en gigantisch stadsplan in de aanslag.

Wandel vervolgens naar het plaatselijke marktplein en vraag in semi-onverstaanbaar Engels met haar op naar de kostprijs van een ritje naar het station.

Mocht je het antwoord nog niet weten, zal het je waarschijnlijk verbazen: een veelvoud van wat de lokale bewoners voor datzelfde ritje zouden betalen. Want -spoiler alert- een serieus groot deel van de taxichauffeurs hebben maar één doel. Namelijk zoveel mogelijk vakantiegeld uit de zakken van nietsvermoedende toeristen slaan.

Protesteer je over de belachelijk hoge prijs, dan krijg je sowieso te horen: “vraag maar, niemand zal je goedkoper meenemen”. Of wordt er als zijnde het een goed geoliede alarminstallatie over de hele markt geroepen dat je -gierige Hollander gewijs- niet fair wil betalen. Daar sta je dan met dat idiote petje op je kop.

Iedereen is vrij om de prijs te vragen die hij of zij wil. Het is nog altijd wat de zot ervoor betaalt natuurlijk.

Vetexbart

Natuurlijk kan je grote vraagtekens plaatsen bij de werkwijze van deze chauffeurs, maar eerlijk is eerlijk, iedereen is vrij om de prijs te vragen die hij of zij wil. Het is nog altijd wat de zot ervoor betaalt natuurlijk.

Maar dan heb je ook de professionele oplichters. Criminele sjoemelaars die in Bangkok via geheime knopjes de taximeter op hol doen slaan tot er stoom uit het machientje komt. Of Ali uit Antwerpen die zijn klanten ontvoerd door de taxideuren op slot te doen, omdat je weigert om €20 extra te betalen voor de handbagage in z’n kofferbak. Of nog beter, een Servische Radja Nainggolan-lookalike die mijn briefjes van 2000 dinar op een miraculeuze wijze deed veranderen in exemplaren met een nulletje minder. Ondergetekende heeft persoonlijk bovenstaande methodes voor jullie uitgetest.

Het zijn vaak diezelfde chauffeurs die letterlijk en figuurlijk staan te toeteren bij de komst van transparante initiatieven als Lyft of Uber. Jammer dan weer dat veel van die bedrijven hun chauffeurs behandelen als moderne slaven.

Zullen we de volgende keer dan toch maar te voet gaan?


Booking.com

Geef een reactie