Wat zijn je rechten bij verloren of vertraagde bagage?

Iemand die veel reist heeft het waarschijnlijk al meegemaakt: verloren, beschadigde of vertraagde bagage. Er zijn een heel aantal beschermingsregels voorzien voor passagiers bij vertraagde of verloren bagage. Uiteraard kan je ook voorzorgsmaatregelen treffen zoals de aankoop van kofferlabels. Ik zet de rechten voor passagiers alvast even beknopt op een rijtje.

Verloren of vertraagde bagage

Ruimbagage (de ingecheckte bagage)

Is uw ingecheckte bagage verloren, beschadigd of vertraagd, dan kan u recht hebben op een vergoeding door de luchtvaartmaatschappij. Deze vervoeding kan wettelijk oplopen tot ongeveer 1220 euro volgens de Warsaw Convention of de Montreal Convention. De geleden schade mag natuurlijk niet door een defect van de bagage zelf veroorzaakt worden (defecte sluitingen en dergelijke). Hou er ook rekening mee dat een koffer die je drie jaar geleden kocht voor 500 euro misschien op heden niet meer evenveel waarde heeft. Ook de luchtvaartmaatschappij volgt deze redenering vaak.

Vertraagde bagage? Wacht niet te lang

Je moet het verlies van je bagage aangeven voor het verlaten van de luchthaven. Een eventuele terugbetaling van directe kosten (aankopen kledij en toiletartikelen) met betrekking tot de vertraging van de bagage moet schriftelijk worden ingediend binnen de 21 dagen na ontvangst van de bagage. Deze tussenkomst geldt alleen voor passagiers die zonder bagage aankomen in het buitenland, na een vertraging van meer dan 24 uur en bij ontvangst van de originele aankoopbewijzen. Indien je bagage langer dan 3 dagen vermist is, moet je best een gedetailleerde en gevaloriseerde lijst bezorgen van de inhoud van je bagage, samen met een kopie van je ticket en je bagagelabel. Dit om de zoektocht naar je bagage te vereenvoudigen. In het geval dat deze zoektocht na 3 weken negatief blijft, moet een schriftelijke klacht ingediend worden bij de maatschappij, vergezeld van facturen en kassabonnen die het gevorderde bedrag en de verklaarde inhoud van de bagage staven.

Kapot?

Als je de bagage na je trip van de carrousel haalt en je merkt dat de koffer beschadigd is, kan je dit best meteen melden aan de balie van je maatschappij. Hou er rekening mee dat airlines kleine beschadigingen zoals krasjes en deukjes waarschijnlijk niet zullen vergoeden. Zorg er steeds voor dat je weet welke reparaties zijn gedekt door de maatschappij voor je herstellingen laat uitvoeren aan je koffer. Vraag van alle reparaties zeker een factuur of kasbon zodat je een bewijs hebt achteraf. Denk er ook aan dat je bij veel merken van (meestal dure) koffers en accessoires vaak een (levens-)lange garantie geniet. Als u gerechtelijke stappen wil ondernemen, moet u dat binnen 2 jaar na aankomst van uw bagage doen.

En wat als je vertraging of een afgelaste vlucht hebt?

Staking

In het geval van een staking bij een afhandelaar is een compensatie voor vertraagde bagage niet mogelijk. Dat zegt het Gentse bedrijf Happy Flights, dat passagiers juridisch bijstaat om schadevergoeding te bekomen.

Verzekering

Als u kostbare bezittingen meeneemt, kunt u misschien (tegen een vergoeding) de limiet voor schadevergoedingen van 1223 euro tot een hoger bedrag laten optrekken, door vooraf een speciale verklaring af te leggen, op zijn laatst bij het inchecken. De beste oplossing is echter om een particuliere reisverzekering te nemen. Er is geen standaardformulier voor deze bijzondere verklaring. De luchtvaartmaatschappijen mogen elk zelf een formulier opstellen.

Werk preventief en zorg voor een goede reisverzekering voor je vertrekt! Die vind je hier en hier.

Ben jij je koffers al eens kwijtgespeeld?

NEW YORK CITY SPECIALS VANAF €599



7 reacties

  • RT @vetexbart: Wat zijn je rechten bij verloren of vertraagde bagage? http://t.co/oS4zOZR2VX

  • Geachte,
    Tijdens terug vlucht Moscow-Chisinau – Brussel werd mijn bagage door AirMoldova achtergelaten in tussen stop (in Chisinau). Nu mijn bagage aangekomen is bij Zaventen en zegt mens bij Swissport dat wij op onze eigen kosten bagage moeten komen halen! Dat komt door geen overeenkomst tussen Swissport en AirMoldova. Ik ben ervaren reiziger en heb nog nooit zoiets meegemaakt. Enige idee wat te doen? Mvg Kristina.

  • Christophe Baillien

    Geachte,
    Mogelijk heeft u het VRT nieuws gezien en het artikel gelezen mbt de bagagge-chaos op Zaventem op 27 Juni jongstleden.
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/27/duizendtal-passagiers-vertrekken-zonder-bagage-op-zaventem/
    Ook mijn vrouw en ik zijn slachtoffer geweest van deze chaos en hebben bijna 2 dagen moeten wachten op onze baggage bij aankomst in Spanje, en dit tijdens een short trip van 2.5 dagen.
    Wij hebben de voorgeschreven procedure gevolgd voor het claimen van onze onkosten, maar Brussels Airlines ontkent enige betrokkenheid met het voorval en weigert enige compensatie te betalen, terwijl hun policy dit wel voorschrijft.
    Heeft u weet hoe we hier nu verder mee moeten? Is er een mogelijkheid om dit verder te brengen? Mogelijk zijn er nog andere gedupeerden die dit ongeluk hebben meegemaakt met wie we tesamen aan de kar kunnen trekken?

    Wij vinden dat dit mag gemeld worden en zo veel mogelijk ruchtbaarheid aan gegeven worden.

    Indien u hier bijkomend advies voor kan geven, dan zou dit mogelijk de gedupeerden kunnen helpen.

    Voor enige bijkomende of andere info, ben ik natuurlijk ter beschikking.

    Met vriendelijke groeten,

    Christophe Baillien

  • Ja we hebben dit net ook meegemaakt en indd Brussel airlines verteld dat ze niet aansprankelijk zijn voor dit voorval. Nu weten we ook niet goed wat te doen.

  • Anita De Decker

    door een Kind die zijn pas niet bij zich had, de vlucht vertraagd op 6 juli met Lufthansavluchtnr 2295 naar muchen en , en de aansluiting van de volgende vlucht LH2414 Naar stockholm juist op tijd, maar doortje weinig tijd waren de valiezen er niet bij; Wij gingen op costacruise en hebben 3 dagen zonder bagage gezeten. Omdat de boot vertrokken was naar Helsinki, niet leuk

  • De Baerdemaeker

    Ook wij zijn lotgenoten en zaterdag in corsica toegekomen zonder bagage. We zijn nu woe avond 17 juli en nog steeds wachtende op onze valiezen. Gisterenavond16 juli kregen we telefoon dat 1 van onze 2 koffers aangekomen is in ajaccio. Wij zitten ondertussen in Bastia en doordat de afstand zover is werd ons beloofd de ene koffer zeker woe avond te bezorgen. Niets meer gehoord of gezien, dus de beloftes zijn ook nog niet nagekomen. Over compensatie tot het verplicht aankopen van verzorging, kleding( 5 dagen ondertussen) weten we ook nodig niets, maar we kunnen dit hierbij zeker niet laten! Graag ook ons op de hoogte houden hoe dit best wordt afgehandeld . Dank

  • Ik ben gisteren van chania (Kreta) naar Brussel gevlogen, bij aankomst bleek een merendeel hun bagage niet mee aan boort te zijn (toevallig bijna allemaal neckermann/thomas cook). Ik ben bang dat ik morgen niemand van neckermann zal kunnen bereiken aangezien zij wettelijk failliet zijn vanaf morgen. In mijn bagage zitten echter zaken in die ik asap nodig heb, iemand die mij hier omtrent meer info kan geven of ooit iets gelijkaardigs meemaakte?

Geef een reactie