DFDS Gent: met de Volvo boot naar Göteborg

Berwerkt6
SHARE

Dit is een geüpdatet artikel!

Slow travel is in opmars. Rustig aan op pad gaan en alles op je laten afkomen. Soms met een vooraf uitgetekende planning, soms met enkel wat vage ideetjes. Mijn voorbije trip kan je best bij die laatste categorie onderbrengen. Samen met collega-blogger Frederic Paulussen hadden we het in ons hoofd gestoken om een roadtrip te ondernemen in het westen van Zweden.

We kwamen een keertje samen in een Antwerps koffiebarretje en tekenden daar in grote lijnen onze route uit. Dat we in Göteborg zouden starten en opnieuw aankomen was snel duidelijk. Het was immers DFDS die ons had uitgenodigd aan boord van een RoRo schip op één van hun vaarroutes. Die tussen de DFDS Gent terminal en de haven van Götenborg. Bij zo’n Roll on Roll off schip wordt alle vracht in en uit gereden, in tegenstelling tot een containerschip waar alles wordt geladen met kranen. Tot daar het technische aspect.

Det Forenede Dampskibs-Selskab, of kortweg DFDS, is een Deens scheepvaartbedrijf.

Het begrip slow travel mag je trouwens in dit geval wel erg letterlijk nemen. De vaartijd tussen de twee havens bedraagt zo’n 32 uur. Het schip Primula Seaways is in eerste instantie een vrachtschip. Volgeladen met onder andere gloednieuwe Volvo’s, rechtstreeks uit de Gentse fabriek van het Zweedse automerk en containers. Maar tijdens iedere oversteek zijn er ook een beperkt aantal kajuiten voorzien voor gewone passagiers. Al dan niet vergezeld van hun auto, motor of camper. Een erg unieke ervaring.

DFDS Gent-Götenborg: back to the basics

Die decadente luxe zoals je dat aan boord van een cruiseschip vindt moet je natuurlijk niet verwachten op een vracht schip. Basic is hier het codewoord. De éénpersoonshut die ik kreeg was kraaknet en voorzien van een eigen badkamer met toilet en douche. Er was een comfortabel bed, sofa en tafeltje en voldoende stopcontacten. Over bedlinnen en handdoeken moet je je ook geen zorgen maken.

Tijdens de 1050 kilometer lange trip kan je in een speciaal voor de passagiers ingerichte eetkamer terecht voor ’n royaal ontbijt, lunch en diner. Koffie, thee en vruchtensapjes zijn de hele dag door beschikbaar. Dit alles zit gewoon in de totaalprijs van het ticket. Daarnaast kan je tegen een faire prijs in een kleine shop terecht voor snacks, bier of verzorgingsartikelen. Er is ook een tof ingerichte, gezamenlijke leefruimte met zeteltjes, radio en televisie, en een aanbod aan films en gezelschapsspelletjes. Hou wel rekening met de social detox die je gaat ervaren aan boord want er is immers geen wifi of mobiel internet mogelijk. In mijn geval resulteerde dat tijdens de eerste zes uur op het schip in zweten, bibberen en koude rillingen. Tja, ook dat hoort bij slow travel zeker? Ach, tijd genoeg dus voor een goed boek, oldskool spelletje kleurenwiezen of een vooraf gedownloade Netflix marathon.

Booking.com
Zalig wakker worden met dit uitzicht? In Zweden kan het.

Hoe onze roadtrip door Zweden verliep lees je binnenkort hier op m’n blog of ontdek je nu al op mijn Instagramfeed.

Conclusie: Yay or Nay?

Voor mij persoonlijk was deze manier van reizen erg aangenaam. Toegegeven, wil je tijdens één of ander verlengd weekend een blitzbezoekje brengen aan je favoriete stad? Dan is reizen met een vrachtschip qua timing misschien niet echt de beste oplossing voor jou. Maar heb je even tijd, wil je het eens op een andere manier aanpakken en zeg je niet nee tegen een extra unieke ervaring? Aarzel dan niet en travel slow to Sweden. Bovendien is het ook nog eens een pak milieuvriendelijker dan een vliegtuig én vermijd je de files en tolwegen tijdens het reizen met de auto.

captains view vrachtschip göteborg
Captains view vanuit de controlekamer.

Volvo boot praktisch

Vanuit de haven van Gent kan je acht keer per week naar de Zweedse stad Göteborg varen met een DFDS vrachtschip. Er is ook een verbinding naar Brevik in Noorwegen. Wil je meer informatie over prijzen, uurregelingen of heb je andere vragen over Göteborg, bezoek dan deze of deze website

Mits een toelage kan je uiteraard ook je wagen meenemen, maar wij gingen te voet aan boord en huurden een wagen in Göteborg (een Volvo, what else?). Vanaf het station Gent-Dampoort geraak je het snelst aan de terminal met de taxi (in een kwartiertje, ongeveer € 20). Eenmaal aangekomen in Göteborg brengt de haventaxi je vanaf het schip naar de terminal vanwaar wij een Uber lieten aanrukken richting hotel.

Voor een trip naar Zweden heb je enkel je identiteitskaart nodig. Betalen doe je er niet in euro’s maar met Zweedse kronen. 

Lijkt het iets voor jou, zo’n trip op een vrachtschip van uit de DFDS Gent terminal?

Deze reis kwam er in samenwerking met DFDS Group en Sunny Cars autoverhuur.

Pin deze afbeelding!


8 reacties

  • Lijkt me wel een unieke ervaring. Ik zou dat zeker overwegen. De vriendin daarentegen, die zal niet te rap ja zeggen op z’n tripje.

  • Ik vind niets over de prijs van zo’n reis met vrachtschip.

    • Je vindt een linkje naar de website (met prijzen) onderaan het artikel onder de titel praktisch (deze website). In de prijs zitten zowel vervoer, overnachtingen als maaltijden/drank aan boord.

  • Filip Van hecke

    Hey ik ben van plan om deze zomer in juli nadat ik via Helsinki en Stockholm heb bezocht vanuit Goteborg mee terug te varen.naar Gent. Heb nog paar vragen hierover.. kan ik jou es mailen? Thx filip

  • François Vermeulen

    Het spreekt mij geweldig aan. Ik heb op de website gekeken maar daar heb ik niet gevonden hoeveel passagiers er mee kunnen. Hoeveel hutten, indeling hutten, losse bedden of stapelbedden? Fietsen? Prijs fiets?

  • François Vermeulen

    Het spreekt mij geweldig aan. Heel lang geleden ben ik eens mee geweest van Amsterdam naar Gotenburg. Dat was met een veerboot van de TOR-line. Ik betreur het dat die lijn er niet meer is. Hoeveel passagiers kunnen er met de “VOLVO” boot mee? Hoeveel hutten zijn er? Enkele bedden, dubbele bedden? Kunnen fietsen mee en hoeveel kost dat? Op de website heb ik daar niets over gevonden.

Geef een reactie